mandag 25. oktober 2010

The Cove.


Delfiner er fantastiske skapninger. Dere er alle enige i det ? :) Di er vakre, utrolig smarte, har reddet mennesker fra døden flere ganger, og er sett på over hele verden som showdyr som ELSKER og vise seg frem for mennesker. Flipper, sant ? Vel... Jeg så en film igår. Som handlet om hvor di fleste av alle delfiner i showbusinessen kommer fra. I Japan er det en liten by som heter Taiji. Dette er her mesteparten av delfinene som blir fanget kommer fra. Fiskerne reiser ut med båt og ved hjelp av en lydmur di lager under vann så delfinene blir redde. Di svømmer dermed inn i denne bukten - inn til fangenskap og død. Ungene blir skilt fra moren, og delfinene får panikk. Inne i bukten står delfintrenere fra hele verden, klar for å plukke ut de som di vil trene. Hvis di ikke blir så "heldige" å blir plukket ut til show rundt forbi i verden, og leve resten av sitt liv i fangenskap, så blir di drept for kjøttet sitt og solgt. Drept ved å bli stukket ihjel med lange kniver. Kjøttet blir ofte solgt som hvalkjøtt. Delfinkjøtt inneholder høye verdier kvikksølv, som kan føre til forgiftning av mennesker. Så dette er hvertfall ikke sunt.

Her er trailer på denne filmen. Det er sterke scener hvis dere er gla i dyr, men jeg syns ikke folk bør stikke hodet i sanden. Dere kan se hele filmen også på Youtube i deler. Her er del 1...

Dette er dyr med utrolig ikke-menneskelig intelligens, vakre dyr. Som er utrolig bevisste. Dere får treffe treneren til Flipper, eller Kathy som hun egentlig het - og får høre hvordan han bestemte seg for at dette var ingen måte for ville dyr og leve på! Hvis ikke jeg husker feil så vant denne Oscar for beste dokumentar i 2010, og det med god grunn.

Det er som med Earthlings - Make the Connection !

2 kommentarer:

  1. Så grusomt :-( får helt vondt inni meg når jeg leser sånn! Men det er jo sånn det er, så nytter ikke å ha skylapper for sånt...helt forferdelig!

    SvarSlett
  2. Jeg så denne jeg også! Helt grusomt... Delfiner smiler ikke med vilje... </3

    SvarSlett