tirsdag 12. januar 2010

Fireflies - Owl city

Hei alle. Vil bare snakke om noe som ligger meg så altfor nært og som jeg sliter med.

Jeg har leeeenge hatt søvnproblemer. Ca siden jeg var 14 år gammel, så kan vel si jeg har insomnia. Får bare ikke sove mere enn maks et par tre timer pr.natt. Dette har holdt som sagt på i mange år.. Jeg er så utrolig sliten av det ! Har prøvd alt fra naturmedisin, til sovetabletter, til varm melk og kammillete. Søvnen viker stadig fra meg :S


Noen ganger er det sånn at jeg har gått nesten åtte dager med bare minutter med nattesøvn, og det sier seg selv : Da fungerer man ikke!



Jeg vet at ti av femten amerikanere som ble testet (det er sikkert testet flere ganger, men jeg fant bare en test. Fra USA seff.. :p), har insomni som det kalles. En eller annen form for søvnløshet. Nå kommer mitt av underliggende ting og psyken. Men det er faktisk mange som bare har søvnvansker uten noen som helst grunn. Di har ikke mareritt eller noe - di sover bare ikke.

Jeg sover heller ikke, men jeg har jo bestemte ting å peke på. Heldigvis/Uheldigvis... Jeg skulle gjerne hatt EN natt en gang med perfekt, deilig varm søvn. Der man våkner å kjenner at man er uthvilt og skikkelig klar for livet! :)) Det hadde vært noe. Misforstå meg riktig, jeg elsker livet. Man ser bare litt tyngre på det når man ikke har sovet på en stund!.. Pluss, at visste dere at det er bevist at søvnløshet og fedme henger sammen!! HJELP! Nå er jeg laangt fra der jeg enda da - men kjipern! Men jeg kan forstå det. Kroppen forbrenner jo mye om natten når man sover. Og hvis man ikke sver så går forbrenningen ned. Som sagt : KJIPT!

..."When I fell asleep I let my door open just to crack. Cuz I feel like such an insomniac. Why di I tire of counting sheeps? When I'm much to tired to fall asleep! To ten million fireflies, I'm here cuz I hate goodbyes. I got misty eyes as they said farewell. But I know where several are, if my dreams get real bizarre. Cuz I saved a few and I keep them in a jar!"

Nei.. Jeg håper det bedrer seg :)

Har noen av dere opplevd søvnløshet over lengre perioder. Jeg vil gjerne vite hva dere gjorde, og om det er blitt bedre ?

2 kommentarer:

  1. Jeg har slitt med det lenge, men nå i det siste har det blitt litt bedre.. jeg vet egentlig ikke hva jeg gjorde.. men det henger sammen med psyken min her også.. For sliter jeg ekstra, ligger jeg våken hele natten og bare tenker.. det er sliiiitsomt. og man blir helt VRAK dagen etterpå og det tar gjerne mange dager å komme seg etter en slik natt, så når man har det sånn mange netter på rad blir det fort for mye...
    Jeg tar noen forhåndsregler, som f eks å ikke drikke kaffe for sent på kvelden, og ikke ta ritalin-pillen min etter kl 1600. Det hjelper litt. Men psyken må jeg bare bearbeide..

    SvarSlett
  2. Jeg har slitt med søvnløshet eller insomnia som heter i mange mange år selv.
    Jeg er 20 nå og har endelig fått hjelp for det.

    Dra til legen og be om medisiner.
    Da snakker jeg ikke om sovetabletter. Men eksempelvis de jeg har, Remeron. Dette er verken sovetabletter eller innsovningstabletter. Disse tablettene hjelper deg å holde søvnen når du først sovner.

    Eneste backfire med det er at for min del, krever én tablett på 35mg 12-13 timers søvn, men nå er jo jeg sykemeldt og sitter bare hjemme. De dagene jeg må tidlig opp, kommer jeg meg opp og jeg føler meg likevel like uthvilt som om jeg skulle sovet 13 timer, etter 7-8 timers søvn, selvom det er litt tungt å stå opp når jeg ikke har sovet helt ut.

    Det tar som regel litt tid før jeg sovner. Kanskje én time, kanskje to. Men når jeg først sovner, sover jeg og jeg sover så godt!

    Og jeg våkner først når jeg er uthvilt. Man blir ikke slått i svima slik som med sove-/innsovnings-tabletter. Du kan fint våkne av den minste lyd fortsatt, men du klarer faktisk å legge deg til å sove igjen, og da sovner du raskt.

    Det tar litt tid før disse tablettene fungerer. For min del fungerte dem fra 3.kvelden.
    Legen sa de ikke funket før etter 3 uker, men det gjorde dem for meg, jeg merket stor effekt på søvnen. Og jeg har aldri vært så uthvilt etter en natts søvn før.
    Du tar en tablett ca 1 time før du legger deg.

    Jeg har brukt disse i 4 måneder nå. Har ikke hatt noen bivirkninger av dem. Men det er jo individuelt fra person til person.
    Medisinene gir meg ingen plager på dagen heller.

    Jeg har også måttet sitte oppe en hel natt, og likevel tatt tabletten, og klart å holde meg våken. Greia er at hvis du klarer å i det hele tatt sovne i bare 10 minutt, så sovner du ordentlig i god dyp søvn. Tablettene hjelper deg å holde søvnen, helt til du selv avbryter den.

    Men så må man ta disse tablettene HVER kveld før man legger seg. Man kan fort glemme én kveld, men det er ingen fare, hvis det ikke har gått over flere kvelder. Eller at det hender ofte.
    Også tåler man halvparten av alkoholen man tåler vanligvis etter at man har tatt tabletten.
    Altså, har du svelgt en tablett og forsøker å drikke etterpå, kan det si PANG ganske fort.

    Men så er det jo meningen å ta tabletten en time før leggetid, så da er det jo litt ulogisk å ta en tablett før man drar ut på byen. Hehe..

    Oi, nå skrev jeg veldig mye, jeg beklager for det, men jeg håper det hjelper litt!

    Mvh Anita Melle :)

    SvarSlett