mandag 15. juni 2009

drømmer meg bort..

Nå har jeg spesielt lyst til å reise til varmere strøk. Det er så utrolig mye bedre å svette i syden enn her hjemme. Det er jo sol å sånn her, men det blir ikke helt det samme. Nå drømmer jeg meg bort, jeg savner Kos. Øya i Hellas, i Egeerhavet. Der hvor vi har reist i 8 år. Der min lillesøster lærte å svømme, og jeg føler meg nesten like mye hjemme som jeg gjør her! Og dette er mine kjæreste minner..

Det er ikke noe som jeg syns er bedre. Første gode følelsen kommer fra å gå av flyet og kjenne lukte krydder og varme og fuktighet. Når grekerne snakker sammen ler jeg, for di er så engasjerte, og jeg skulle ønske at jeg snakket et så beskrivende språk. Der man snakker med hele kroppen. På Hotel Apellis jobber Tashia - den søteste gamle dama. Eller "mama" som vi pleier å kalle henne alltid når vi kommer. Hver gang vi kommer blir hun så glad. Hun roper når vi kommer. Vanigvis klokken 11 på formiddagen. Og hun klyper oss i kinnene å lager mat til oss. Så ser hun på mamma i sier "Mythos, eh?" så ler vi :P Å gå tur oppover di gatene der det er minst turister, gamle menn som roper på hundene eller kattene sine. "Ella ella!!" Kom hit.

Ja, det gir meg den største roen. Det er her jeg kan slappe helt av. I varmen. Klokken 7 drar vi til hotellet for en drink i baren hos George Patakas, som alltid er en tullete mann. Og spesielt morro hadde han det med å kile Rikke når det eneste engelsken hun kunne var NO! Hehe.. Da vi ble kjent med han hadde han en lang hestehale og kom alltid kjørende på motorbike'n sin. Han giftet seg for to år siden, med ei nydelig serbisk dame som het Snesana - men vi kaller henne Snesi. Hun er også veldig varm å go. Hun har et vanvittig temperament, også røyker hun tynne sigaretter. Hun har en hund som heter Ari, han pleier å være med i baren han og om kveldene. Vi drar ut å spiser, men kommer som regel tilbake tidlig til hotellet for å skravle med vertene :) Fetteren til George, Theologos pleier å komme med oss når han er ferdig for kvelden. En pen mann, alltid smart kledd, i skjorter, med et stort gullkors rundt halsen. Han er en veldig god mann. Men han er morsom, spydig.. Hehe! Vi sitter på verandaen bak baren med drinker mens solen går ned. Det er så varmt. Når jeg holder på det blåmalte gelenderet i trappen blir jeg våt på hendene pga fukten. Spesielt i august. Mennesker sykler og busser fyker forbi hotellet (i en temmelig ulovlig fart så klart). Og pappa og George gjetter på hvilke motorsyklersom kjører forbi på lyden. Jeg elsker å reise dit. Å hvert år er det like koselig. Kan tro di ble forskrekket når jeg fortalte at jeg skulle gifte meg når jeg var der i fjor med mamma. Det var ganske morsomt !

Det er blitt mitt fristed. Ikke bare når jeg er der. men og når jeg er hjemme. I tankene mine. Eller hvis jeg blir usikker av noe. Så kan jeg tenke på Kos, for det er et sted jeg er veldig trygg på. Et sted der jeg rømmer til i hodet mitt. Det er Metaxa til frokost (pga bakterier å sånn selvfølgelig), det er sololje til middag, og Mythos til kvelds. Og en gresk salat innimellom.. Håper jeg får vist Stian Kos snart. Det håper jeg :)


Jamas alle sammen. Jamas!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar