tirsdag 30. juni 2009

Blått, elegant og glamorøst

Jeg sitter å blar igjennom mine moteblader igjennom lange tider - og må smile, å bli både inspirert og imponert av alle de forskjellige menneskene som preger motebildet i dag. Vi har "musene" til designerne, "It"-personer og de levende legendene (og noen ikke lenger levende) Jeg har bare litt lyst til å ta for meg noen av dem - siden det likevell er i mine tanker ikveld!




Vi har den fantastisk eksentrisk og absolutt fargerike Anna Piaggi. Moteskribent i italiensk Vogue i over 40 år nå. Kjent for sine utrolig kreative kreasjoner, og de modige blå krøllene. Hun er en eventyrlig dame. Hun har en fantastisk stor og overdådig garderobe, med sine omlag 2865 kjoler og ca 265 par sko. Elsket av designere som Manolo Blahnik og Karl Lagerfeld, og selv er hun stor beundrer av Vivianne Westwood, og hennes hatter. Hun sitter ofte på første rad på runway shows og er på plass i alle moteuker. Alltid et nytt antrekk for hvert show!

















Så har vi Il Maestro: Karl Lagerfeld. For meg er kolleksjoner han har lagt sine hanskebekledde hender på, perfeksjon! Jeg elsker den stramme elegansen han tilfører plaggene! Karl Lagerfeld er fra Hamburg - Tyskland, og en av de mest anerkjente motedesignerne i vår tid.
Han begynte som læregutt for Balmain, jobbet seg oppover.
Han har vært hos både Chloe, Fendi og Chanel og tilført mye. Sistnevnte er han sjefsdesigner for idag. Han har også etablert eget designermerke som inkluderer både parfyme og klær. Det er ingen tvil om at Karl Lagerfeld's stil og person er og kommer alltid til å bli husket som en av de største innen moteindustrien.









Manolo Blahnik - skyhøy kjærlighet. Vi elsker sko som kunsverk. Laget med lidenskap og omtanke. Manolo Blahnik lager sko så ekslusivt at det er nesten synonymt med glamour. Han sier selv at han har arkivert alle prototypene han har laget, arkivert dem, og har omtrent 2700 venstresko. Han har ikke et helt team rundt seg, men arbeider mest alene. Manolo synes at på en kvinnes fot skal skoen være et smykke - og jeg kunne ikke vært mere hjertens enig. Carrie Bradshaw fra Sex and the City elsker skoene hans, og de brukes flittig i serien. Og etter det er de på ønskelisten til enhver jente som elsker sko. Uansett om man har råd eller ikke. Noe ikke alle har, med en prislapp som begynner på 3000 kr.

Manolo Blahnik er bestevenn med Kate Moss og mener også at det og være avhengig av sko er en av de sunneste tingene man kan være hekta på. Så da er det bare å fortsette å utvide samlingen med god samvittighet. (som om vi ikke gjorde det fra før) Det er hverfall liten tvil om at skoene laget av Manolo blahnik er et kultsymbol, og den avantgarde stilen hans er kunstnerisk, eventyrlig - og noe av det vakreste som finnes!




Til slutt vil jeg bare skrive litt som en av de viktigste fashionistaene i dag. Nemlig sjefsredaktør for motebibelen franske Vogue - Carine Roitfeld. Hun er Tom Ford's muse, og topper Vanity Fairs liste over verdens best kledde kvinner. Hun har mye makt i moteverdenen, og gav franske Vogue et friskt og ungdommelig pst da hun kom inn i 2001. Hun har stylet kampanjer både for Versace, John Galliano, Calvin Klein og Gucci m.m. Og er virkelig en mote dronning i ordets rette forstand. Hun har en unik stil, som er moderne, stilig og elegant.

2 kommentarer:

  1. Du skriver bra om mote..:)
    Jeg har INGEN peil om mote, men skoa til Manolo hadde jeg iallefall fått med meg..:) Såklart pga Carrie, hvem ellers..? :) Jeg er også enig i at sko skal se ut som smykker på kvinnebeina. Jeg har alltid problemer med å finne en sko jeg liker, og når jeg først finner en, beholder jeg den i mange år. Men nå har jeg ikke SÅ dyre sko da... Holder meg til Bianco o.l. foreløbig. Har ikke råd til noe annet, hehe..

    SvarSlett
  2. Tuen tusen takk, det betyr mye ! :) Bianco er utrolig pene sko :))

    SvarSlett