onsdag 19. august 2009

Barbie kids ??






Ikveld satt jeg å så et program på tv-norge som het "Little Miss Perfect".. Også sitter jeg etterpå, både fasinert og provosert. Disse jentene har perfekt barne hud uten ujevnheter, hvite melketenner, og glatt hår som ikke er ødelagt av farging og produkter..

Det handler altså om å være den mest mulig perfekte lille pike. Med perfekte bevegelse, perfekte manerer. Det og svare perfekt på spørsmål, både i artikulasjon og å være naturlig. Smile with your eyes, som Tyra Banks sier (ikke at hun har noe med denne konkurransen å gjøre).. Det er utrolig å se på. Disse jentene i 6, 7 års alderen. Som elsker og gå i kjoler som glitrer, vil gi penger til veldedige formål og bli designere når di blir store (?) Seriøst?? !

~~~~~~

Jeg la merke til noe en av mødrene sa. "Det er mange mødre som mener at det ikke er riktig å la små barn gjøre sjønnhetskonkurranser. Da har di somregel stygge barn selv"! Jeg ble litt sjokkert. For det første, hvordan kan et barn være stygt? Og hvem vet om barna faktisk liker å gjøre det, når de ikke vet om noe annet. En av jentene hadde vært bedømt i sjønnhetsbransjen siden hun var 1 år. Hun hadde tvangstanker når det gjaldt at ting måtte stå på rett plass, skrive lister over alt. Altså perfeksjonist. I en alder av 7. Er dette framtvunget? Jeg vil si det. Liker jentene det? Det er klart alle små jenter liker oppmerksomhet, og jenter generelt liker å bli fortalt at de er vakre. Men hvis man kunne gitt disse små jentene et valg. Om di ville leke med vennene sine, eller sitte 3 timer i en sminkestol. Hva tror du de ville valgt.


Det skremmende er at noen av dem elsker det sikkert. Men jeg vil være så rett fram å si at det er fordi de ikke vet noe annet.


Det er sant som mange sier. Barn i dag, får ikke lov å være barn særlig lenge.




Hvorfor har vi sånn hast med å bli voksne? Hva syns dere om dette temaet? Har dere sett programmet?

4 kommentarer:

  1. sv; hello beautiful human! Ville bare kjapt takke for kommentar fra deg! så kos, som jeg har sakt før og sier igjen så setter jeg veldig pris på ord fra deg! Ha en strålende dag!- i r l i ns.blogg.no

    SvarSlett
  2. Jeg så det programmet! :O Ble kvalm. Og når den ene mora begynte å hylgrine fordi ungen ikke kom på topp 5, det er jo bare latterlig. Hun skulle liksom stå og si til den lille jenta at det ikke gjorde noe og at hun lille gjorde sitt beste, så blir hun plutselig helt hysterisk og bare springer bort fra kameraene og hylgriner og skriker om at de skulle vunnet. Hva slags signaler gir det til den lille jenta stakkars! Syns slike mødre ødlegger hele barndommen til barna sine. De hadde jo ikke pauser heller, om hun ikke vandt konkuransen var det bare å forberede seg til den neste med en gang de kom hjem.

    Utrolig bra innlegg! :D

    SvarSlett
  3. Jeg har bare sett reklamen for programmet, men jeg ahr sett noe lignende før, og jeg syns det er helt forferdelig. La barn være barn!

    SvarSlett